מהפכת הביג דאטה: איך עולם המידע שינה לנו את היומיום?

מהפכת הביג דאטה עשתה שינוי מהותי בחיי היומיום שלנו ונוגעת כמעט בכל תחום. במה בדיוק? יצאנו לבדוק

 

מהפכת המידע כבר גרמה לארגוני הענק לשנות דרמטית את הדרך בה הם פועלים, הפכה את הידע לנגיש עבור כולנו ובמרחק הקלקה, שינתה את עולם העסקים, את הדרך בה אנחנו קונים, עובדים ואפילו מדברים עם חברים. למעשה, מהפכת הביג דאטה שינתה לכל אחד ואחד מאיתנו את החיים, ולא רק בעולם העבודה, אלא גם ביומיום.

מחשבים מסלול מחדש

אחת ממהפכות הענק שקרו בעקבות כניסת הביג דאטה לחיינו קשורה דווקא לעולם הנהיגה. קרה שיצאתם בשעת הפקקים מהעבודה הביתה ו-Waze חסך לכם דקות יקרות בדרכים? שניסיתם נתיב חדש, הוזהרתם מפני מצלמת מהירות או שוטר בצומת סואן, או ידעתם מראש מתי לצאת מהבית כי אפליקציות הניווט סיפרו לכם בדיוק מתי תגיעו? כל אלו התאפשרו בגלל אותו מאגר נתונים ענק שתומך במערכות הטכנולוגיות. בעשור האחרון, אותם נתונים ומערכות חסכו לנו שעות מבוזבזות על הכביש, וכנגזרת גם מנעו תאונות, עומסי תנועה והצילו חיי אדם. השלב הבא הוא חדירת הרכב האוטונומי לחיינו. כשזה יקרה, היעילות בנהיגה והחיסכון בזמן יעלו שלב, כמו גם הפחתת התאונות ושמירה על חיי הנהגים והולכי הרגל.

מותה של רשימת הקניות

עד לפני שנים בודדות, אף אחד לא שמע על עוזרות וירטואליות, והיום, כמעט כל מחזיק אייפון מוצא את עצמו משתמש בסירי מפעם לפעם, ובארצות שתומכות בכך – גם אלכסה של אמזון, גוגל אסיסטנט, ומיקרוסופט קורטנה הן עניין של שגרה. אותן "עוזרות" שמופעלות על ידי קול ופקודות, יכולות לבצע כמעט כל דבר שבעליהן יבקשו מהן. החל מלחפש בגוגל מידע מבוקש ועד לחדש את מלאי הקניות במקרר. בעתיד, גם כאן בארץ, העוזרות הווירטואליות יזהו בקלות מה חסר לנו בבית, יבצעו את ההזמנה בשבילנו עוד לפני שבכלל נחשוב לעשות אותה בעצמנו, ואפילו יכבו אחרינו את האורות בבית אחרי שנצא.

יוצאים לשופינג

התדירות שבה אנחנו "יוצאים לשופינג" ירדה משמעותית. היום, את השופינג המשמעותי שלנו כנראה נעדיף לעשות ברשת, כשאנחנו ישובים על הספה עם טרנינג וחולצת פיג'מה. העסקים הגדולים והרשתות הבינו את זה כבר מזמן והן מציעות הצעות אטרקטיביות וזמני משלוחים נוחים, לפעמים אפילו ביום העסקים העוקב. ברשת אנחנו יודעים בדיוק מה אנחנו מחפשים, עושים פחות "קניות חשקים", יכולים להשוות מחיר בזמן אמת, להשתמש בקופונים, ויותר מזה – רוב רובם של האתרים יודעים להתאים לנו אישית, בדיוק את מה שאנחנו צריכים, בלי שנצטרך ללכת רחוק כדי לחפש את זה. הם ישמרו לנו את רשימת הקניות, יספרו לנו מה אנשים עם פרופיל דומה לשלנו קנו, יתחקו אחרינו ברחבי הרשת עם הצעות מכר אטרקטיביות וכבר יציעו לנו פריטים שכנראה נאהב, על בסיס העדפות קודמות.

שמירה על הביטחון

רובנו לא מכירים בכך, אבל בערים המרכזיות, בקניונים, ברכבות, ובאזורים רבים אחרים, נמצאות מערכות טכנולוגיות שממפות את התנועה ומדווחות בזמן אמת על כל חריגה או אירוע שקורה במרחב, מה שמאפשר לכוחות הביטחון להגיע לאזור בזמן אמת, להציל חיי אדם ולשמור על רמת הביטחון הגבוהה.

ענייני כספים

עבור רבים מאיתנו העניינים הפיננסיים הם לא משהו שאנחנו מעוניינים להתמודד איתו בשגרה, אבל אין ספק שמהפכת המידע הפכה את כל זה להרבה יותר נגיש והרבה, הרבה יותר ברור. מה שהביג דאטה מאפשר לנו, בעיקר, הוא לקבל מושג לגבי המצב הפיננסי שלנו, גם ביחס אלינו על פני זמן וגם – לגבי איפה אנחנו עומדים מול הסביבה שלנו. מערכות טכנולוגיות מעולם ה-FinTech יודעות לקצר לנו תהליכים, ובאמצעים ויזואליים פשוטים לתת לנו את הידע הזה, ולספר לנו איך נוכל לתקן.

אנשים שאתה אולי מכיר

יש סיכוי שההשפעה הדרמטית ביותר של מהפכת המידע על חיי היומיום שלנו, קשורה דווקא בחיי החברה. כמה אנשים שהפכו להיות חברי אמת הכרתם דרך הרשתות החברתיות? כמה עבודות מצאתם? כמה עוד תמצאו? ומה בנוגע לזוגיות שלפעמים גם מובילה לחתונה וילדים? באמצעות מהפכת הדאטה, ענקיות הטכנולוגיה יודעות להציע לנו חברי רשת עם תחומי עניין משותפים, שמסתובבים במעגלים דומים לשלנו. שיטת ה"חבר מביא חבר" מעולם לא הייתה קלה יותר, וגורמת לכולנו, בכל יום, להרחיב משמעותית את המעגלים החברתיים, ולייצר נטוורקינג איכותי בלי לצאת מהבית.

תקרא, זה טוב לעסק שלך

Silence is Golden