על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על ביג דאטה?

ביג דאטה הוא מושג זר לרובנו, אבל אם משתמשים בו בצורה חכמה – יכול להיות לו ערך אדיר עבור העסק והוא יכול להוביל ל-ROI גבוה, ולאורך זמן

 

המושג ביג דאטה יכול להישמע מאיים לחלקנו. רבים חושבים שמדובר בהתעסקות בנתונים ששמורה למביני דבר מעטים בלבד. אבל האמת היא שביג דאטה כשמו כן הוא – מאגר נתונים גדול במיוחד, שיכול לשמש אותנו ולהועיל לנו בלא מעט מטרות. מה זה אומר גדול במיוחד ומה מפריד בין דאטה לביג דאטה? כמו כל דבר – גם כאן מדובר בעניין יחסי.

אבל רגע לפני, בואו נלך קצת אחורה

ביג דאטה מתייחס למאגרי עתק של נתונים שנצברים ברחבי הרשת, בין השאר – על פי העקבות הדיגיטליים שהגולשים משאירים אחריהם. נכנסתם לאתר מסוים? קראתם תכנים ספציפיים? חיבבתם או שיתפתם פוסט, או שהפכתם לחברים בקבוצת פייסבוק מסוימת? כל הנתונים האלו נצברים עליכם, עלינו, הגולשים, ונכנסים לתוך מאגר מידע ענק. כמה גדול המאגר הזה? כמו ברוב הדברים – גם כאן, הכל יחסי. מסעדה או חנות בגדים לעומת ממשלות או ארגוני ענק – יצטרכו לנתח דאטה בהיקפים שונים לגמרי, וכנגזרת – ההגדרה שלהם ל"ביג דאטה" – תשתנה.

תכירו את שלושת ה-V

ביג דאטה הוא מושג דיי אמורפי, בטח עבור רובנו שלא עוסקים בניתוח נתוני עתק מדיי יום. ובכל זאת, וכדי להבין האם מדובר בביג דאטה או לא, וגם מה איכותו, נהוג להתבונן בשלושה מאפיינים מרכזיים:

כמות (Volume): פרמטר הכמות מתייחס לכמה דאטה באמת מכיל אותו מאגר שנצבר, כשכמות הדאטה הנצבר קריטית בעיקר כשזה מגיע לעיבוד וניתוח המידע. עבור ארגונים מסוימים מדובר בעשרות טרה בייטים ובאחרים, גדולים יותר, זה גם יכול להגיע לפטה-בייטים ומעלה. ככל שהטכנולוגיה הופכת להיות נגישה יותר ושהבתים, המשרדים ואפילו הרכבים הופכים לחכמים יותר – כך יותר מכשירים הופכים מחוברים לרשת, הנתונים על השימוש בהם מוזרמים, וכמות הדאטה שנצברת עולה.

מהירות (Velocity): כמה מהר הדאטה שנאגר מגיע למערכות האוטומציה שתפקידן לעבד ולנתח אותו, וכמה מהר הוא באמת מעובד. עם השנים יותר ויותר מערכות החלו לעבוד עם נתונים שנאגרים ומעובדים בזמן אמת, או קרוב לזמן אמת, והמהירות גדלה. ולמה זה כל כך חשוב? מהירות גדולה אומר תגובתיות טובה יותר של המותג להתנהגות גולשים, שנעשית בזמן אמת. ואותה תגובתיות, בטח באתרי סחר אבל גם בקרב עסקים קטנים ומותגי ענק, יכולה לעשות את ההבדל בין רכישה או יציאה מידית מהאתר.

גיוון (Variety): המושג גיוון מתייחס לסוג הדאטה שזמין עבורכם. האם מדובר בטקסט, אודיו או וידאו, האם מדובר בנתוני מיקום של היוזרים, במיילים או בטלפונים. בנתונים על פעילות היוזר ברשת, או בנתונים מספריים על כמות לייקים או שיתופים של פוסט. ככל שהדאטה יהיה מגוון ועשיר יותר, כך האיכות שלו תעלה, וכך גם התועלת שלו עבור המותג.

אז מה אפשר לעשות עם ביג דאטה?

ביג דאטה הוא אחד מהכלים החזקים ביותר שקיימים היום עבור המפרסמים והמשווקים. למעשה, הוא מאפשר לקבל מידע על הצרכנים שלא ניתן לקבל באף דרך אחרת. מה מעניין אותם, מה מניע אותם, איפה הם גרים, מה הם קונים, במה הם צופים ועוד. אם בעבר אנשי השיווק היו צריכים לשבת ולנחש את כל אלה, או במקרה הטוב לשאול את השאלות במחקרים מדגמיים או דרך קבוצות מיקוד, היום, בזמן אמת, אפשר לקבל את המידע כולו מעובד, ולהסיק מסקנות בנוגע לקמפיין, למיתוג או להמשך העבודה על המותג כולו.

אנחנו בזאפ הבנו את הפוטנציאל האדיר שיש לדאטה שאספנו עבור המותגים שעובדים איתנו, והחלטנו להנגיש אותו – לכולם. הבנו שיש לנו נכס אדיר בתוך הבית. אתרים כמו רסט, מתחתנים, דוקטורס, סטייל ריבר, משפטי, וויקנד ועוד רבים אחרים, שמביאים טראפיק של כ-16 מיליון כניסות מדי חודש, הם אתרים שצוברים בזמן אמת דאטה אדיר על הגולשים. מה הם אוכלים, מתי הם מתחתנים, האם הם בהליך משפטי, האם הם מחפשים עכשיו דירה – את כל המידע הזה אנחנו יכולים לספק למותגים שעובדים איתנו, ועוד הרבה יותר.

בנוסף, הקמנו תשתית טכנולוגית חכמה שמאפשרת את איסוף וניתוח הנתונים, טכנולוגיה שמצליבה מידע על הגולש מכל אתרי הקבוצה – בזמן אמת. על בסיס אותו המידע, המותגים שעובדים איתנו יכולים לפנות לקהלים ולסגמנטים מפולחים, להגיע בצורה כירורגית לאותה נישה שמעניינת דווקא אותם, ללמוד את ההתנהגות הצרכנית של הגולשים, לייצר פרסום חכם ובסופו של דבר – לייצר שיווק חכם ורווחי יותר – עבור העסק.

תקרא, זה טוב לעסק שלך

Silence is Golden