המשולש המנצח: מה בין חוכמת ההמונים, הרשתות החברתיות ועולם הביג דאטה?

כיום, כחלק מתהליך החיפוש אחר מוצר או שירות, כמעט כל גולש משלב ביקור באחת הפלטפורמות הכוללות חוות דעת של גולשים אחרים. מדוע ואיך זה עובד?

כש-Waze הושקה, היא חוללה מהפכה דרמטית באופן שבו כולנו נוהגים. אם עד לפני שני עשורים הסתובבנו עדיין עם מפות בתא הכפפות, וסמכנו בעיקר על השלטים בצד הדרך, היום אנחנו כמעט ולא מצליחים לנתק את עצמנו מהמסך שמשדר דרכים חלופיות לנסוע בהן, וחוסך לנו שעות על הכביש. Waze מבוססת על עיקרון מאוד פשוט – חוכמת ההמון. היא יונקת מהמשתמשים מידע על הנעשה בדרך, ומשדרת אותו הלאה לכולנו. כך, בין השאר, היא יודעת לחשב זמני נסיעה, להתריע על פקקים, להציע דרכים אלטרנטיביות, או לדווח על מצלמות מהירות או שוטרים נסתרים. Waze היא הדוגמא האולטימטיבית לפלטפורמה חברתית שמשלבת בין חוכמת ההמון לביג דאטה.

אבל איך זה בדיוק עובד? ומה הקשר בין הרשתות החברתיות, לחוכמת ההמונים ולביג דאטה?

נכון לנובמבר 2018, כ-3.03 מיליארד משתמשים ברחבי העולם פעילים ברשתות החברתיות, כשלכל משתמש יש בממוצע 5.54 חשבונות פעילים – בין אם בפייסבוק, באינסטגרם, בטוויטר, בטלגרם או בכל פלטפורמה אחרת. ובסך הכל – הם נמצאים כ-116 דקות בממוצע מדיי יום באותן רשתות. בנוסף למה שאותם משתמשים מעלים לפיד הכללי, במהלך יממה אחת נשלחות כ-60 מיליארד הודעות טקסט באפליקציות המסרים וואטסאפ ופייסבוק מסנג'ר. כל אלה – יוצרים המון דאטה, או בשמו – ביג דאטה. אותו ביג דאטה שנאסף מהרשתות החברתיות, עובר ניתוחים מורכבים דרך מערכות טכנולוגיות חכמות כך שהמידע הופך, בסופו של דבר – לידע. והידע הזה הוא ידע שמבוסס על חוכמת ההמונים.

אותו דאטה יכול לכלול דירוגים שונים של בתי עסק, או שירותים. הוא יכול להציג, כמו באתר Rest לדוגמא – את המסעדות הפופולריות ביותר, את המסעדות שעושות את המשלוחים המהירים ביותר, עם האוכל הטעים ביותר, ובחלוקה לקטגוריות הסעדה. ככל שיהיו יותר מדרגים – כך המידע יהפוך אמין יותר.

כשזה מגיע לקניות ברשת, חוכמת ההמונים יכולה לעזור לגולשים להימנע מעוגמת נפש מיותרת ואפילו מהונאות. פלטפורמות כמו אמזון ו-ebay נשענות על אותה חוכמת המונים בדירוג המוצרים הנמכרים – על בסיס חוות דעת ופרופיל המדרג. ככל שהמדרג ייחשב "אמין" בעיניי הפלטפורמה: ידרג מוצרים שונים, לאורך זמן, אחרי שביצע רכישה ובצורה שתתאים לפרופיל של אדם סביר – כך הדירוג שלו "ייספר" יותר. בנוסף, הפלטפורמות מדרגות מוכרים על פי אותה חוכמת ההמון – ככל שהמוצר הגיע בזמן, והרוכש קיבל את מה שהובטח לו – המוכר יקבל דירוג גבוה ואפילו יזכה בתו איכות. הגולשים, שכבר הבינו את השיטה, יבחרו באופן טבעי ללכת, ברובם, אל אותם מוכרים שנתפסים הגונים ואמינים, ולחזק אותם – מה שיוצר מוטיבציה אצל המוכרים לעבוד באופן אמין ולתת שירות מספק, שיגרום לגולשים לתת להם חוות דעת מעולה.

דוגמא נוספת היא זאפ השוואת מחירים הישראלית, שמאגדת בתוכה מוצרים מקטגוריות שונות כמו חשמל ואלקטרוניקה, פנאי וספורט, מוצרים לילדים ואפילו בריאות ויופי, ומאפשרת לגולשים לתת חוות דעת – על המוצר עצמו וגם על המוכרים השונים. חוות הדעת הזו קריטית במיוחד כשמדובר במוכרים קטנים יחסית, שמתמודדים מול מותגי ענק גדולים ובעלי שם.

כשמדובר במוצרים הדירוגים חשובים, בטח במוצרים במעורבות גבוהה, ובטח כשמדובר ברכישה של מאות דולרים ומעלה. כשמדובר בספקי שירותים בתחום מוצף – החשיבות של חוכמת ההמונים עולה משמעותית. בתחום החתונות לדוגמא, יש מאות ואלפי ספקים שונים מהם הזוג שעתיד להתחתן צריך לבחור – החל מקייטרינג ועד תאורה, מוזיקה, צילום, שמלות ועוד. החשיבות של המלצות מזוגות שעשו זאת קודם, המלצות ודירוג במונעי חיפוש כמו "מתחתנים" – גבוהה ויכולה לעשות את כל ההבדל בין אירוע מוצלח ואירוע מוצלח הרבה פחות, ובין בחירה בספק מעולה לספק שלא עומד בציפיות.

הגולשים מצדם מבינים את המשוואה הזו היטב, והיום, באופן אוטומטי, הם מגיעים אל מנועי החיפוש ומחפשים את אותן חוות דעת, ממשתמשים עם פרופילים אמתיים, שהתנסו במוצרים בעבר.

תקרא, זה טוב לעסק שלך

Silence is Golden